tisdag 17 december 2013

Mer Gotti...

... gottgott!

Nu har det kommit fram lite julgodis på mitt "gottebord" (se tidigare inlägg). För i helgen gjorde jag lite julgodis och jag brukar göra ett par nya sorter varje jul. En av de nya sorterna i år var "Marshmallow- och lakritsfudge". Det är lite Rocky Road över dessa läckra fudgen. De är söta, sega och krispiga på en gång. En förutsättning är ju att man gillar  lakrits och det gör ju jag. Och som tur är är det bara jag i familjen som gillar det så jag får ha dem alldeles för mig själv!


Här är receptet på dessa godingar! Jag brukar göra dem i aluminiumformar så slipper man kladda med bakplåtspapper och sen kan de ligga där tills man skär upp dem.

Du behöver:
2 dl cashewnötter
5 Kick (stänger av lakritskola)
300 gram mörk choklad
2 dl vispgrädde
4 dl socker (jag använder rörströsocker)
100 gram smör
2 dl minimarshmallows

Grovhacka nötterna och klipp lakritsstängerna i bitar. Lägg lite åt sidan till garnering.
Bryt chokladen i bitar eller gör som jag köp knappar.
Klä en form ca 18*24 cm med bakplåtspapper.
Mät upp grädde, socker och smör i en kastrull. Värm upp under omrörning och låt smeten koka på medelvärme i 5 minuter.
Ta kastrullen från värmen och tillsätt chokladen, Rör om tills den är smält och smeten är slät.
Rör i nötterna. Ta undan några marshmallows till garnering och rör ner resten tillsammans med lakritsbitarna snabbt och lite slarvigt i smeten. Rör inte för länge då kan marshmallowen smälta.
Bred ut smeten jämt i formen. Strö över de sparade nötterna, lakritsbitarna och marshmallowsen. Tryck ner det lätt i smeten. Svalna och skär i fyrkanter.

Njuut!

Ha en fortsatt bra vecka!
Kram
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar