torsdag 4 december 2014

Hyacint....

....frossa!

Veckorna rullar på lika snabbt som vanligt. Jag önskar att jag hade en "saktanerknapp" att trycka på ibland.. Jag vill ju njuta så mycket det går under december...

Något som jag njuter av just nu är alla härliga julblommor och då framförallt hyacinter, vita förstås!

Vi är nog det enda landet i världen som har hyacinter till jul, i andra länder är det en vårblomma!

Jag använder hyacinter på många olika sätt; i hyacintglas där man ser de vackra rötterna, i mossdekorationer, på ljusfat och i strutar! Fördelen med hyacinter är att de faktiskt klarar sig utan att vattnas. Sen doftar de ju gott också, nu finns det faktiskt olika grad av doft på dem!


I mitt ena fönster jag klätt hyacintlökar med mossa och för att mossan ska hålla sig på plats så har jag använd "stålboll" som man använder i köket. Jag klipper en bit och trär nätet som blir över mossan. Det är både dekorativt och praktiskt! Mina krukor är gjorda av konservburkar som jag klätt med fint papper. De har hängt med ett par år nu!

Så här får du dina hyacinter att vara längre, fast jag tycker de är så billiga så jag köper nya efter hand som de vissnat;
- köp hyacinter som visar knopp, de får gärna vara gröna.
- hyacinter kan stå både i fönster och inne i rummet
- vattna sparsamt, jag brukar inte vattna alls
- och vill du att de ska hålla länge, ställ dem svalt under natten,

Ha en fortsatt härlig vecka!
Kram
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar