tisdag 9 december 2014

Traditioner och...


... julkänsla!

Har ni börjat få lite julkänsla ännu? Jag letar fortfarande efter den riktiga känslan, men den kanske inte finns...  Fast i helgen hittade jag lite av den, dottern var ju hemma och vi julmyste hela helgen. Granen blev inköpt och är nu på sin vanliga plats, i år är den extra fin, dottern gjorde ett bra val! (mer om denna längre fram), Vi hann även med lite julklappsinköp, fika, middag hos föräldrarna och pepparkaksbak!
.
Det här med traditioner under julen är viktiga för många, man vill ha det som alltid har haft. Jag håller inte så hårt på dem förutom när det kommer till Pepparkaksbaket då! Och placeringen av granen förstås (men där har jag inte så mycket val)! *fniss*

Tillbaka till pepparkaksbaket; receptet på kakorna kommer från min mammas mormor och vi har använt det sedan urminnes tider. Någon gång tror jag mamma försökte prova något nytt, men det gick inte hem hos övriga familjen tror till och med att hon fick baka nya! När jag var liten var vi hos min mormor och bakade (så jag tänker extra på min fina mormor varje gång vi bakar dessa) och sedan dottern kom till har vi varit hos mina föräldrar. Dottern har inte missat ett enda år. I söndags var det dags igen, mamma och dottern bakar, pappa sköter ugnen och jag hjälper till överallt *fniss*! Ett riktigt familjeföretag….



I vår pepparkakstradition ingår också att nya formar måste vi inköpas varje år (så vi har ganska många). I år blev det bland annat svärd, häst, giraff (fråga inte varför) och så några juliga såsom snöflinga, ängel och hjärta!

Något recept på degen får ni inte för det är hemligt! Men ni ska få ett annat recept!

De flesta har smakat pepparkakor med ädelost och det är ju gott men något annat som också är gott är;

Blanda en god och fet blåmögelost med färskost, smaksätt med pepparkakskryddor (till det smakar lagom) och servera på små digestivekex, toppa med några granatäppelkärnor (finns i frysdisken). Det är ett väldigt gott alternativ eller komplement till den traditionella pepparkakan med mögelost!

Ha en fortsatt mysig vecka, jag letar vidare!
Kram
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar