lördag 10 december 2011

Lucka Nr. 10!

Saffran och apelsin!

För mig är julen mycket förknippad med dofter (goda förstås)! Det ska lukta gran, hyacinter, apelsiner, kryddor som kanel, nejlika, saffran och glögg. Jag brukar lägga olika sorters kryddor i en liten skål som jag kan gå sniffa på *fniss* när jag vill ha lite julstämning!

Igår luktade det saffran och apelsin i det Nilssonska hemmet! I stället för de traditionella lussekatterna (som jag gillar jättemycket) blev det Julbullar med saffran, apelsin, vit choklad och mandel. Vid serveringen ska det ringlas vit kristyr över!

Här är receptet! Det är väldigt enkelt och man får mycket tid att göra annat under jäsningen!

Susannes julbullar!
1 paket färsk jäst (gärna för söta degar)
150 gram smör
6 dl mjölk
2 paket saffran
1,5 dl socker
2 krm salt
1 ägg
ca 15 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och blanda i mjölken. Stöt saffranen med lite av sockret och tillsätt det och resten av sockret i mjölkblandningen. Häll lite av vätskan över jästen och rör om tills jästen löst upp. Tillsätt resten av vätskan, blanda i 1 ägg, salt och mjölet (lite i taget). Arbeta degen i maskin 5 minuter, för hand i 10 minuter (det är knepet för att få en bra deg). Degen ska vara lite kladdig men fast. Jäs under duk i 1,5 timme (det är nu ni får tid för annat)

Till fyllningen; Riv skalet av 2 väl tvättade apelsiner och blanda med 150 gram rumsvarmt smör.
Kavla ut degen till en rektangel (70x45 cm). Bre på smör och riv över 100 gram vit choklad. Vik degen från långsidan och kavla lätt. Skär 24 remsor och snurra dem till bullar. Lägg dem tätt på 2 plåtar (12 på varje). Jäs under duk i 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader. Pensla med ägg och strö över mandelspån (jag hade inga hemma så jag tog hackad mandel). Grädda i 14-15 minuter! (de ska gå ihop, så du har inte gjort fel).
Vid servering blanda lite florsocker och vatten till kristyr och ringla över!

Ha en skön helg!
Kram
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar