måndag 19 december 2011

Luckan Nr. 19!

Finfina päronpraliner

Jaha, mysig måndag igen! Idag ska vi ha Julpysseldag för eleverna på mitt ena (eller andra) jobb men jag har ju vanan inne. Det ska pysslas, bakas pepparkakor, stöpas ljus, göras julkort och lekas jullekar. Allt för att uppnå den ultimata julstämningen!

Jag hade många projekt som skulle genomföras i helgen, ungefär hälften blev gjorda! Bland annat så gjorde jag de här väldigt goda pralinerna!


Man smälter 125 gram nougat, häller i 0,5 dl vispgrädde och 3-4 msk smält choklad, sen kommer det som gör hela pralinen, tillsätt 1 msk Xanté päronkonjak. Därefter ställer man det kallt så det stelnar till. När det har blivit en fast smet, rullas det små, små bollar (man ska kunna äta hela) som sedan rullas i kakao. Lägg dem gärna i små formar!

Pralinen måste förvaras svalt, de kan tyvärr inte stå framme länge då blir väldigt mjuka (kladdiga)! Men de är väl värda besväret för de är väldigt goda, förutsatt att man gillar päronkonjak förstås!

När jag är på loppis letar jag alltid efter glasfat på fot i alla storlekar. De är perfekta att lägga godis på och så blir det så fint när man har många olika!

Ha en mysig måndag!
Kram
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar