tisdag 11 december 2012

Lucka Nr. 11!


Favorit i repris!

Idag är jag lite trött (det är jobbigt att gå på Nobelfest *fniss*). Eftersom snöskottning och tidigt mörker har ställt till det (inga bra bilder) så får det bli en reprislucka idag! Hoppas ni kan stå ut med det?

Jag är barnsligt förtjust i brända mandlar och igår provade jag att göra egna! Det var mycket enklare än jag trodde och snabbt gick det också!

Man tar 3 dl mandlar och rostar dem i en medelvarm torr panna, öka till hög värmde och strö över 1,5 dl socker (jag tog hälften vanligt socker och hälften råsocker) och tillsätt 0,5 dl vatten. Låt det koka och rör hela tiden tills det knäpper i mandlarna och sockret börjar vitna. Mitt socker blev lite mörkare eftersom jag tog lite råsocker. Tag pannan från plattan och sprid ut mandlarna på ett bakplåtspapper och dela dem med hjälp av en gaffel. Låt svalna!

Jag behöll skalet på mina mandlar för jag tycker det blir finare, men man kan skålla dem om man vill. Tänk på, om ni bränner mandlar med små hjäpredor, att mandlarna blir jättevarma!


Jag lade mina mandlar i en papperstrut som jag gjorde av ett textpapper. Men det blir även fint med ett gammalt tidningspapper, en sida från en bok, brunt kraftpapper eller ett fint omslagspapper. Lite silkespapper gör den extra fin och använder ni papper från en gammal bok eller tidning så måste ni ha något i struten innan ni lägger i godiset. Jag klistrade även på en liten bild och satte ett snöre runt min strut! En perfekt ”gåbortspresent”!

Men jag varnar er, de är beroendeframkallande!

Ha en go onsdag!
Kram
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar