onsdag 19 december 2012

Lucka Nr. 19!



Favorit i repris nr 2...

Hej mina vänner! Idag känner jag mig lite bättre och ska faktiskt göra ett försök att gå till jobbet en stund! På grund av rådande omständigheter så har jag inget bra inlägg idag så det får bli en favorit i repris, men det är ingen dålig sådan...


Finfina päronpraliner
Den här goda tryffeln testade jag för första gången förra julen och de blev en succé, så när orken är tillbaka kommer jag göra dem i år också!


Man smälter 125 gram nougat, häller i 0,5 dl vispgrädde och 3-4 msk smält choklad, sen kommer det som gör hela pralinen, tillsätt 1 msk Xanté päronkonjak. Därefter ställer man det kallt så det stelnar till. När det har blivit en fast smet, rullas det små, små bollar (man ska kunna äta hela) som sedan rullas i kakao. Lägg dem gärna i små formar!
Pralinen måste förvaras svalt, de kan tyvärr inte stå framme länge då blir väldigt mjuka (kladdiga)! Men de är väl värda besväret för de är väldigt goda, förutsatt att man gillar päronkonjak förstås!

Ha en skön onsdag!
Kram
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar